חושבים שאתם סגורים על המיקום שאתם מחפשים? תחשבו שוב

עליזה כהן

מנכ"ל

בחנו את עצמכם- מהם אזורי העסקים שיכולים להיות רלוונטיים לעסק שלכם?

באופן טבעי, כשחברה מחפשת משכן חדש, היא לרוב יוצאת לדרך עם החלטה על אזור מסוים מאוד שבו היא מחפשת. בדרך כלל האזור הזה הוא מתחם העסקים  שבו היא יושבת כרגע. זה קורה בעיקר בגלל שגם ככה המעבר הוא "תיק" שמביא איתו שינויים שלא תמיד ניתן להעריך את משמעותם, ולכן השאיפה היא לשמר כמה שיותר את הקיים, ובראש ובראשונה את המיקום.

מניסיוננו, פעמים רבות מאוד, לאחר שהלקוחות עוברים עם עצמם תהליך התחלתי מסוים של סקירת השוק ולמידה של שלל האפשרויות שעומדות בפניהם, רבים מהם סוגרים עסקה דווקא באזורי תעסוקה שלא חשבו עליהם מלכתחילה. זה קורה בזכות מיפוי נכון, מודע ומדויק של צרכי העסק.

הנכונות לבחון את שלל האפשרויות הרלוונטיות כבר מתחילת החיפוש, מתוך הסתכלות נרחבת על הצרכים העסקיים והאישיים, יכולה לחסוך הרבה מעוד אנרגיות מיותרות. לכן, הכנו עבורכם מספר שאלות מנחות שיוכלו לעזור לכם לבחון מהם האזורים שיכולים להתאים לכם.

אבל לפני כן, נדגים לכם איך שני עסקים אחרים עשו את השינוי הזה ונסביר למה.

דוגמה ראשונה- משרד עורכי דין בהרצליה פיתוח

בתחילת הדרך, ביקשו השותפים להתמקד אך ורק בהרצליה פיתוח. החברה ישבה במקום בשני העשורים האחרונים, ומרבית העובדים שלה הגיעו מאזור השרון ומתל-אביב. לאחר שבחנו מספר אופציות, עבר המשרד למיקומו החדש בפארק העסקים 'יקום'.

מדובר במתחם עסקים שכלל לא חשבו עליו, ושאף עורר התנגדות לא מעטה מצד רוב השותפים, ובעיקר מצד אלה מהם שמתגוררים בתל אביב ומדרומה לה. ולמרות זאת, למתחם העסקים ביקום היו יתרונות משלו- המחירים היו נמוכים יותר ואפשרו שדרוג משמעותי של הגודל והאיכות של השטחים התוך משרדיים. והנגישות הייתה טובה יותר לכולם (גם למי שהגיע מדרום, בגלל שהזמן שבוזבז בפקקים בכניסה להרצליה פיתוח, היה גבוה בהרבה מהזמן שלקח להגיע ליקום).

החברה יכלה לאפשר לעצמה לעשות את השינוי הזה בזכות שני פרמטרים מרכזיים. הראשון, היה המוניטין רב השנים שלה. מאחר ומדובר בעסק שמעמדו כבר התבסס מספיק, כך שהלקוחות הגיעו אליו בזכות המוניטין, ולאו דווקא בזכות מיקומו בבניין מפואר בהרצליה פיתוח. השני, היה העובדה שבהתאם לתרבות הארגונית, נהגו העובדים לשהות את מרבית היום שלהם במשרד ולהביא אוכל מהבית. לכן, עבורם, היתרונות של מקומות ההסעדה והבילוי בהרצליה פיתוח היו לא רלוונטיים ולא נחוצים.

דוגמה שנייה- חברת הפצה

בתחילת הדרך, ביקשו מנהלי החברה למצוא מקום חדש בסביבה בה ישבו, ראשון לציון. החברה נהנתה מצמיחה גדולה והייתה מחולקת כך ששליש מגודלה היה מיועד למשרדי הנהלה, שליש מגודלה היה מיועד לשמש כמחסן, ושליש מגודלה היה אולם תצוגה וחדרי הדרכה. לכל אחד ואחד מהייעודים השונים היו אילוצים, צרכים ותקציבים שונים, כך שאיתור נכס שיענה על מכלול הדרישות והפרמטרים הייתה משימה לא פשוטה שהעלתה מבחר מצומצם ביותר של אפשרויות.

בסופו של יום, לאחר מיפוי מקצועי נרחב של מגוון נכסים, הסכימה החברה לפצל את הפעילות שלה. משרדי החברה מוקמו במגדל יוקרתי בחולון, בעוד שהמחסן, אולם התצוגה וחדרי ההדרכה מוקמו באור יהודה. ההחלטה לפצל את הפעילויות הייתה החלטה קשה מאוד עבור מנהלי החברה, בעיקר בגלל שהם היו רגילים לפעול במקום אחד. יחד עם זאת, מאחר והחברה גדלה מאוד, בהתחשב בשטחים הנרחבים שהיא נדרשה להם, ליכולת לפעול ממקום אחד נוסף תו מחיר גדול מידי. עלות כלכלית שהייתה מיותרת לחלוטין בהתייחס לצרכים העסקיים הספציפיים.

שאלות למחשבה, שיעזרו לכם לבחון את המיקומים הפוטנציאלים לעסק שלכם-

היכן יושבים עסקים דומים לעסק שלכם?

האם יש לכם קבלת קהל? באיזה היקף?

מהיכן מגיעים הלקוחות שלכם? איך הם מגיעים?

מהיכן מגיעים העובדים שלכם? איך הם מגיעים?

האם לקרבה למוקדי בילוי והסעדה יש חשיבות עבורכם ועברו עובדיכם?

האם העסק שלכם מחולק לפעילויות מסוגים שונים? מהם הצרכים הספציפיים של כל פעילות?

לכמה חניות אתם זקוקים? האם כל החניות נמצאות בשימוש מלא בכל יום?

מהו השלב השיווקי של הנכס שלכם? האם יש לכם צורך שמשרדיכם ימוקמו באזורי "סטטוס"?

מהי מידת הנגישות התחבורתית למתחם העסקים שבו אתם יושבים כעת?

כמה זמן בממוצע לוקח לכל עובד להגיע מביתו לפתח המשרד?

שאלות אלה יכולות לסייע לכם להרחיב את המחשבה, וכך תוכלו לצאת לדרך החיפוש בראש פתוח ומתוך הבנה מחודדת יותר של הצרכים העסקיים שלכם.